TIPS KURUS DENGAN CEPAT

Definisi Kurus

Baginda Nabi Muhammad merupakan sebaik-baik ciptaan Allah Taala dari segi luaran dan dalaman baginda. Baginda memiliki akhlak yang terbaik dan menjadi ikutan dan teladan buat ummah. Baginda juga memiliki tubuh badan yang ideal seperti yang dijelaskan tentangnya di dalam buku Syamail Muhammadiyah (iaitu buku popular yang menceritakan tentang peribadi hebat baginda nabi), iaitu baginda tidaklah terlalu kurus dsn tidak juga gemuk. 

 

Apabila bercakap tentang kurus, pasti ramai yang akan tertarik, tidak kiralah seseorang itu sudah sedia ada kurus, atau sebaliknya. Yang pasti, fizikal yang menarik mempengaruhi seseorang untuk tampil lebih yakin dan berkarisma. Hal ini tidak bermaksud saiz fizikal itu menjadi keutamaan, namun tidak dapst dinafikan bahawa bentuk fizikal ini membantu dalam membentuk peribadi seseorang. 


 



Kurus Tapi Sakit

Owh! Ada rupaya orang yang kurus tetapi dalamannya tidak sihat! Kadang-kadang, kita boleh lihat orang yang kurus tetapi kurus kerana berpenyakit. Dan saya menulis tentang ini kerana ramai yang beranggapan kurus itu baik dan cukup syarat untuk mengambil sebarang pemakanan tanpa kawalan. Hakikatnya, apa-apapun kita perlu jaga diri kita bermula dari cara pemakanan dan gaya hidup. 

 

Sebagai individu yang pernah berisi atau sedikit 'comel', saya juga berkira-kira untuk mengambil produk kurus yang tumbuh bagai cendawan di pasaran kini. Bukan tidak mahu kurus, tetapi saya mahu kurus yang sihat dan berkualiti, iaitu tetap kekal bertenaga dan lebih yakin berhadapan dengan orang ramai. Dan hasilnya, saya mendapat bentuk badan yang ideal dengan beberapa tips kesihatan yang ringkas, dan tidak menekan saya. 


 



Senaman Mingguan

Lebih tepat lagi, untuk kurus kita perlu bergerak dan bertindak. Janganlah hanya mengharapkan set kurus tertentu untuk membantu kita, bahkan kita sendiri perlu bersenam dan melakukan aktiviti yang pelbagai untuk membantu membakar lemak dalam badan kita. Saya lebih menfokuskan kepada penurunan lemak dan di samping itu membina otot untuk kekal bertenaga dan bergaya. 

 

Antara senaman yang boleh dilakukan adalah seperti

· Bangku bayangan - dilakukan sebanyak tiga kali selama 30 saat

· Squat - dilakukan sebanyak 20 kali

· Lari setempat - dilakukan selama 100 saat

· Rabbit dance - dilakukan sebanyak tiga kali

 

Selain itu juga, senaman atau aktiviti yang dilakukan perlulah dilakukan tanpa tekanan untuk kurus dengan cepat. Hal ini kerana saiz badan yang mengembang bukanlah berlaku dalam waktu yang singkat dan begitu juga dengan proses untuk kurus dan sihat ini. Kita perlu bersabar dan bertekad untuk berubah untuk sendiri dan bukan untuk orang lain. 

 

 

Pemakanan Yang Seimbang

 

Hal ini adalah lebih penting dan baik untuk kurus selain daripada aktiviti bersenam. Tips kurus dengan cepat boleh dilakukan dengan beberapa cara iaitu pemakanan yang seimbang dan pengambilan makanan tambahan. Untuk kurus, kita perlu minum air putih yang secukupnya kerana perut memberi isyarat lapar berkemungkinan bermaksud lapar air dan bukannya lapar makanan. Jadi, jika berasa lapar, isilah perut dengan air terlebih dahulu. 

 

Selain itu, kita perlu kurangkan pengambilan makanan yang berlemak, bergoreng, berminyak dan berunsurkan tepung kerana ia sangat membantu utuk mengaktifkan sel lemak dalam badan. Amalan suku-suku-separuh juga baik untuk membantu kita mengira jumlah kalori yang diambil dan sumber nutrisi yang betul yang diperlukan oleh badan kita. Pengambilan serat dan protein yang banyak boleh menggantikan keinginan atau 'craving' yang melampau. 


 

 



Set Kurus Shaklee

 

Saya juga mengambil set kurus Shaklee untuk membantu mengurangkan berat badan dengan lebih mudah. Saya akan mengambil beberapa set makanan tambahan untuk membantu memerangkap lemak dan membina otot tanpa melemahkan saya. Set kurus ini antaranya

· Omega Guard dan Lecithin - membantu memerangkap lemak yang diambil dari makanan harian dengan lebih cepat (sebelum ia meresap menjadi lemak dalam badan)

· Cinch Chocolate - membantu untuk mengurangkan lemak di samping membina otot. Ia juga boleh dijadikan sebagai gantian makanan berat yang selalu di ambil pada waktu sarapan. Malah, ia membantu untuk membuatkan kita rasa kenyang lebih lama

· B complex - membantu untuk menukarkan gula kepada tenaga dengan lebih cepat, dan membantu mengawal stress

 

Ini adalah set asas yang saya ambil untuk kurus dengan cepat dan kekal bertenaga tanpa terasa sakit. Jadi, tak susah pun nak kurus dengan yarat kita ada tekad dan bersungguh-sungguh untuk berubah. Sekian tips dari saya, dan semoga memberi manfaat kepada pembaca.

 

 

Semoga lebih kurus, lebih sihat, lebih cantik, dan lebih bergaya di hari raya nanti!

 

 

Untuk join bisnes Shaklee dan sebarang pertanyaan, boleh hubungi:

 

WA: 01120725384

Email: anaimtiyaz92@gmail.com

IG: nuratiqah_naq

 

 

 

 

 

Komentar

Postingan populer dari blog ini

MULTIVITAMIN SHAKLEE BERWAJAH BARU

UJIAN ATAU RAHMAT?

PETUA HILANGKAN JERAGAT